关于J.B.呱哒尼尼''约阿希姆''
J.B.Guadagnini, 1711年生于意大利的Piacenza(Cremona近郊),1786年去逝于Turin(都灵).制琴生涯大约45年左右. 基于他生活和工作过的城市, 他的职业制作生涯可以大致分为5个主要时期(Piacenza, Cremona, Milan, Parma,Turin). 生涯最后的都灵时期为他的鼎盛时期.
这把琴是都灵时期的代表作之一,制作于1775年.曾经由著名的小提琴家作曲家教育家约阿希姆长年拥有和演奏,故被后人命名为''约阿希姆''(ex-Joachim).所以这把琴,可以说是呱哒尼尼最佳制作时期的作品中,最为有名的一把!
约瑟夫・约阿希姆(Joseph Joachim),1831年生于匈牙利,1907年去逝于柏林. 他是公认的19世纪后半叶德国小提琴学派的领袖人物.
1839年, 约阿希姆移居莱比锡并考入世界著名的莱比锡音乐学院. 入学后在门德尔松的指导下学习, 并迅速成为门德尔松的得意门生. 1844年,12岁的约阿希姆在伦敦公演并一举成名. 1869年他创立了约阿希姆四重奏团, 该团迅速获得欧洲最佳乐团的名誉.
约阿希姆也是首先向公众推荐呱哒尼尼小提琴的人. 他对呱哒尼尼乐器的水平的评价很高, 认为呱哒尼尼所制作的乐器绝对不亚于斯特拉帝瓦利.
约阿希姆与众多的大作曲家有着友好的往来.众所周知的勃拉姆斯小提琴协奏曲,德沃夏克小提琴协奏曲,舒曼小提琴协奏曲,布鲁赫第一小提琴协奏曲等,都是呈献给约阿希姆的作品.
这把琴最近期的所有者是著名演奏家 Kathleen Lenski, 她从1960年开始拥有和演奏这把琴.Kathleen Lenski 是1969年第16届帕格尼尼国际比赛第二名(第一名是克雷梅尔).她使用这把琴,率领着The Angeles Quartet ,完成了海顿四重奏全集的录音(21张CD),被誉为是海顿四重奏全集录音中的最佳作品.
※此琴在1949年出版的《The Guadagnini Family of Violin makers》一书中的p.250里,有详细履历的记载.
J.B.ガダニーニは、1711年イタリアのピアチェンツァ(クレモナ近郊)に生まれ、1786年トリノで逝去。生涯約45年ほど、五つの時期(ピアチェンツァ、クレモナ、ミラノ、パルマ、トリノ)に分けられて楽器を製作しており、特にトリノ時期の製作は最盛期である。
この楽器は、最盛期のトリノ時期において最も代表的な一挺であり、著名な演奏家教育家作曲家であるヨアヒムが、長年に所有・演奏されているゆえ、''ヨアヒム''の名で命名されることになる。所謂ガダニーニが最盛期に製作された最も有名な一挺である。
ヨセフ・ヨアヒム(Joseph Joachim)は、1831年ハンガリーに生まれ、1907年ベルリンで逝去、19世紀後半ドイツ派における代表的なバイオリニストである。
1839年ヨアヒムがライプツィヒに移住し、ライプツィヒ音楽院に入学。以来、メンデルスゾーンの元で勉強し、1844年12歳のヨアヒムはロンドンでデビュー。1869年''ヨアヒム・クァルテット''を創立、忽ち有名となった。
ガダニーニの楽器を強く推薦した最初の人はヨアヒムであり、ストラディヴァリに少しも劣らないと高く評価されていた。
ヨアヒムは多くの作曲大家との親交が深い。お馴染みのブラームス、ドヴォルザーク、シューマン、ブルッフ等のバイオリン協奏曲はみな、ヨアヒムに捧げられたものである。
この楽器が直近の所有者は、著名なバイオリニストのキャサリン・レンスキーで、1960年から所有していた。彼女は1969年第16回パガニーニ国際コンクールにて第二位を獲得(第一位はギトン・クレメール)。その後、The Angeles Quartetを率いて、大作『ハイドン弦楽四重奏全集』(CD21枚組)をレコーディングし、歴史名盤として世に残した。
※この楽器は1949年に出版された『The Guadagnini Family of Violin makers
』の p.250にて、詳細な履歴が紹介されている。
About J.B.Guadagnini "Joachim"
J.B.Guadagnini was born in Bilegno in Val Tidone near Piacenza, now in Emilia-Romagna, Italy. He was regarded as one of the finest craftsmen of string instruments in history. He died in Turin in 1786. He practiced his craft for about 45 years, and his work is divided into four main periods corresponding to and named after, Piacenza, Milan, Parma and Turin, the four cities in Italy where he lived and worked. The instruments of the latter period, Turin, are generally considered to be his best work, and tend toward higher valuations.
This violin is one of the finest made when he was in Turin. Made in 1775, this instrument was owned and performed by Joseph Joachim, who was a famous violinist, conductor, composer and music educator. Therefore, this instrument is also known as Ex-Joachim. As a result, this is arguably one of the most recognized and valuable instruments ever made by J.B.Guadagnini.
Joseph Joachim (1831 - 1907) was a Hungarian violinist, conductor, composer and music educator. As a close collaborator of Johannes Brahms, he was widely regarded as one of the most significant violinists of the 19th century.
In 1839, Joachim moved to live and study in Leipzig. He was admitted to Leipzig Conservatorium and became a protégé of Felix Mendelssohn. The 12-year-old Joachim's 1844 performance in London was a triumph, and greatly contributed to his career success. In 1869, he formed the Joachim String Quartet, which quickly gained a reputation as Europe's finest.
Joachim was among the first to recommend J.B.Guadagnini's instruments. He greatly enjoyed his instruments, and believed that the J.B.Guadagnini's were just as good as Stradivarius'.
Joachim had long-time collaboration and friendship with many great composers of the time, including Brahms, Bruch, Dvořák and Schumann. Many well known titles from these composers were composed for Joachim, such as the Brahms Violin Concerto, Dvořák Violin Concerto, Schumann Violin Concerto and Bruch Violin Concerto.
The most famous owner of the Ex-Joachim in recent history, was established violinist Kathleen Lenski. She started performing on this instrument in 1960. She then went on and won the 2nd place in the 16th Paganini Competition in 1969. It is also on this instrument that Lenski recorded the complete collection of Haydn's Quartets (a total of 21 CDs) with the Angeles Quartet. This recording collection was widely regarded as the best rendition of Haydn's Quartets.